24
Φεβ.
09

Βασίλης Βασίλη

[Το ακόλουθο κείμενο είναι του Στέλιου Γλυνού, αφορά το έργο του γλύπτη Βασίλη Βασίλη όπως παρουσιάστηκε την Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου στο art act, μια από τις ελάχιστες φορές που δεν μπόρεσα να παραβρεθώ (κι απ’ ότι φαίνεται έχασα).

Αναρτάται, πρώτον κατόπιν σχετικής άδειας και δεύτερον με μεγάλη χαρά.]

 

Σκέψεις με αφορμή την παρουσίαση έργων του γλύπτη Βασίλη Βασίλη, στο χώρο του artact,  στις  2 Φεβρουαρίου 2009.

Έργο Επικοινωνίας ή Τοπολογίας και αντιστρόφως.

Τα έργα, όπως παρουσιάστηκαν, χωρίζονται σε ενότητες, μερικές από τις οποίες αντιστοιχούν  χρονικά  στην πορεία του καλλιτέχνη:

Ενότητα Ι: Περιλαμβάνει γλυπτά σε μάρμαρο ή άλλα υλικά.

Χαρακτηρίζεται από μορφές ελαστικές ή και στρεβλές. Το σκληρό υλικό «ξεπερνά τη φύση του», μεταμορφώνεται, αναδιπλώνεται, αποκτά έναν νέο, πρωτόγνωρο διάλογο με τον εαυτό του. Συνδιαλέγεται με τον χώρο μέσα στον οποίο βρίσκεται και τον καθορίζει.

Ο τρόπος που πλάθονται οι μορφές, οδηγεί αμέσως την σκέψη στην «κρυφή και πολύτιμη ιδέα» αυτών των συνθέσεων, την Τοπολογία.

Ενδεικτικά έργα της ενότητας:

.1. Η ταινία του Möbius,  τρισδιάστατη, σε μάρμαρο.

     Βασικό έργο για την ερμηνεία και των άλλων έργων της ενότητας. 

.2. Αφηρημένο γλυπτό (2006), στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη.

.3. Αφηρημένο γλυπτό (2008), στον Πειραιά.

.4. Έργα που μοιάζουν με «στρεβλές πύλες»

.5. Ποτήρι μέσα σε διαφανή κύβο που φέρει οπή.

Ενότητα ΙΙ: Περιλαμβάνει τα «Έργα μέσω ταχυδρομείου».

Το ότι η Τέχνη είναι (και) Επικοινωνία, είναι γνωστό. Στην ενότητα αυτή βλέπουμε την προηγούμενη πρόταση … αντεστραμμένη ! « η Επικοινωνία ως Τέχνη ».

Θα μπορούσε κανείς να σκεφθεί πως είναι κι αυτό ένα «Τοπολογικό Παιχνίδι Αντιστροφής», όχι πια στο πεδίο της μορφής αλλά σε εκείνο της γλώσσας…  

Ενδεικτικά έργα, τα μαξιλάρια – δέματα: Το «έργο – γράμμα» στην διαδρομή εμπλουτίζεται. Φθάνει στον παραλήπτη με τα σημεία της  καταπόνησης ή και της φθοράς αλλά και με γραφές, γραμματόσημα, χρώμα… Κρατά όμως την αίσθηση του μαλακού, μιας χειρονομίας / μηνύματος ανάλαφρης και απαλής σαν μια ευγενική σκέψη / ανάμνηση…

Πολύ ενδιαφέρουσα τέλος η περίπτωση που ο καλλιτέχνης αλληλογραφεί με τον εαυτό του! Η «εσωτερική συνομιλία» αποκτά απόσταση… σαν να βρίσκεται στον ελαστικό χώρο της Τοπολογίας…  

Ενότητα ΙΙΙ: Σάκοι Beton.

Κρατώντας τη μορφή «μαξιλάρι-δέμα» και αλλάζοντας το υλικό, το έργο φθάνει στον  αντίποδα της προηγούμενης κατάστασης. Αποχτά το βάρος και την σκληρότητα του Beton.

Ενδεικτικό το έργο στο σταθμό του Ηλεκτρικού στα «Πευκάκια»: Η επίπονη αλλά και πολύτιμη εργασία δίνεται με τους χρυσούς σάκους. Η ποθούμενη ανάπαυση με την ίδια φόρμα του μαξιλαριού…

Ενότητα ΙV: Το Εκκρεμές σαν ανεστραμμένη Γέφυρα.

Στην ενότητα αυτή, η κυρίαρχη ιδέα επανέρχεται στο θέμα «η Επικοινωνία ως Τέχνη» σε διαφορετικό όμως πλαίσιο από εκείνο της Ενότητας ΙΙ.

Εδώ δεν είναι το Ταχυδρομείο φορέας του μηνύματος. Είναι η εσωτερική δυναμική του έργου που «εκπέμπει» το μήνυμα, ακολουθώντας το τόξο του εκκρεμούς ή της γέφυρας  [ και πάλι η αντιστροφή ], και το μεταδίδει στο χώρο.

Η εκπομπή  αυτή επιτείνεται όταν το «κλειδί» της γέφυρας και το ισοδύναμο στοιχείο που είναι η «κορυφή» του εκκρεμούς, αποκτούν το σχήμα του Μετρονόμου. Τώρα το έργο δεν εκπέμπει μόνο σαν γεωμετρικό σχήμα. Γίνεται το ίδιο πομπός ρυθμού και μουσικής…

Σημείωση [1]:

Η Τοπολογία είναι κλάδος των μοντέρνων μαθηματικών. Θεωρεί τις μορφές ελαστικές και εξετάζει τους μετασχηματισμούς που προκύπτουν.

Στον Τοπολογικό χώρο συνυπάρχουν ο γλύπτης με τον μαθηματικό.

Σημείωση [2]:

Η Τοπολογία γεννιέται το 1736 με αφορμή ένα άρθρο του μεγάλου μαθηματικού Euler με τίτλο: «Επτά γέφυρες στο Königsberg».

…ίσως ένα παιχνίδι της Ιστορίας με την έρευνα του Βασίλη Βασίλη.

 

SMG,

Αθήνα, 10-02-09.-

 

Advertisements

5 Responses to “Βασίλης Βασίλη”


  1. 1 AERIKO
    Φεβρουαρίου 24, 2009 στο 3:54 μμ

    Απίστευτα όμορφο αυτό το μαξιλάρι-δέμα
    κι αναρωτιέμαι τώρα αφελώς…ποιός είναι ο
    ευτυχισμένος θνητός επι των ημερών μας
    που κρατά μες την ψυχή του γέρνοντας στο
    μαξιλάρι του ,μια ανάμνηση σαν απαλή κι ευγενική σκέψη.
    Λάτρης του παρόντος προτιμώ εκατομμύρια πούπουλα
    να αιωρούνται στο χωροχρόνο της αλήθειας μου κατα προτίμηση
    μετα απο ένα τρελό και παιχνιδιάρη μαξιλαροπόλεμο με τη ζωή.

    Χαμογελαστή Καλημέρα Πάντα. :))

  2. Φεβρουαρίου 24, 2009 στο 7:14 μμ

    «Μαξιλαροπόλεμος πατήρ πάντων»
    που θα έλεγε κι ο Ηράκλειτος αν ήταν λίγο πιο παιχνιδιάρης ή λίγο πιο dada.

    αν «είναι ευτυχισμένος ο θνητός που κρατά μες την ψυχή του γέρνοντας στο μαξιλάρι του ,μια ανάμνηση σαν απαλή κι ευγενική σκέψη» τότε είμαι ένας ευτυχισμένος θνητός. Αλλά είναι;…

    Ενώ ο μαξιλαροπόλεμος με την ζωή…έχει άλλη γλύκα ρε παιδί μου, συμφωνώ μαζί σου.

    Μια φυσηξιά πούπουλα προς το νότο
    σου στέλνω μαζί με την καλησπέρα μου
    Καλό μου Αερικό.

  3. Φεβρουαρίου 24, 2009 στο 11:58 μμ

    Να κι ένα κείμενο που διακαιολογεί την ύπαρξή του, που ερμηνεύει δίχως να λέει αερολογίες.
    Έχει καμία σχέση με άλλα κείμενα για τα οποία έχουμε κάνει λόγο εδώ και τα έχω χλευάσει.
    Είναι όμως και το αντικείμενο που έχει πράγματι κάτι να πει.
    Διότι αν το έργο μιλάει το γραμένο χαρτί κάθεται κι ακούει το έργο.
    Όταν το έργο βγάζει άναρθρες κραυγές σα να καθαρίζει το λαιμό του, το γραμμένο χαρτί το παίζει ομπρέλα να μη σε πετύχουν οι…ροχάλες (μετά συγχωρήσεως)
    Το μόνο θέμα που θα μπορούσε να μπει εδώ είναι η…τοπολογία.
    Είναι γνωστή η σχέση της τέχνης με την επιστήμη απο την αρχαιότητα ήδη.
    Απο την Αναγέννηση και μετά η σχέση αυτή αρχισε να γίνεται όλο και πιο στενή. Στον 20ό αιώνα τα μαθηματικά ξετρέλαναν πολλούς καλλιτέχνες.
    Πολλοί μαθηματικοί – ειδικά των αφηρημένων μαθηματικών όπως η τοπολογία – πίστεψαν και πιστεύουν πως η επιστήμη τους έχει αγγίξει την τέχνη.
    Σίγουρα η σχέση αυτή έχει δώσει ενδιαφέροντα αποτελέσματα αλλά απο ένα σημείο και μετά – όταν δηλαδή γίνεται πολύ στενή – σε αναγκάζει – έτσι το νοιώθω εγώ – να ξαναορίσεις την τέχνη – αν την όρισες ποτέ δηλαδή.
    Θέλω να πω πως ό έρωτας της τέχνης για την επιστήμη όταν οδηγήσει σε γάμο κάνει την τέχνη να χάσει την αρχική της ζωντάνια και ορμή.

  4. Φεβρουαρίου 26, 2009 στο 2:34 μμ

    Σύντεχνε,
    ήμουν σίγουρος ότι οι αντιδράσεις σου απέναντι στο κείμενο και στα έργα θα ήταν ανάλογες με τις δικές μου.

    Όταν κάποιος έχει πράγματα να πει (Σ.Γλυνός) και γράφει για κάποιον που επίσης έχει να πει (Β.Βασίλη) το αποτέλεσμα, ο άτυπος μεταξύ τους διάλογος, είναι συναρπαστικό. Αυτή η ουσιαστική λιγόλογη αλλά μεστή προσέγγιση του Σ.Γ. στο έργο του Β.Β. είναι που με «ώθησε» να αναρτήσω την συγκεκριμένη εγγραφή κάνοντας δύο πράγματα για πρώτη φορά: Να αναρτήσω το κείμενο κάποιου τρίτου (που έχω τη χαρά να θεωρώ φίλο μου κι ελπίζω ότι με θεωρεί κι εκείνος) και να «ανεβάσω» τόσες φωτογραφίες έργων του καλλιτέχνη.

    Η σχέση επιστήμης – τέχνης είναι μια φοβερά ενδιαφέρουσα κουβέντα που θα μπορούσαμε είτε στο μπλογκ σου είτε εδώ να την ανοίξουμε και να ‘προσκαλέσουμε’ όσους πιστούς να συμμετάσχουν.

  5. Φεβρουαρίου 28, 2009 στο 1:48 πμ

    H κουβέντα για τη σχέση επιστήμης – τέχνης απαιτεί δικό της μπλογκ!
    Είναι ατελείωτα αυτά που μπορεί να πει κανείς.
    Εγώ δεν συμφωνώ με την πολλή επιστήμη στην τέχνη.
    (ο Σερά πχ. του άλλαξε τα φώτα!)
    Νομίζω πως η τελευταία πρόταση του προηγούμενου σχολίου μου εκφράζει και την άποψή μου.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Blog Stats

  • 164,884 hits

…Στάσεις

Αντιστάσεις, Ενστάσεις, Διαστάσεις, Καταστάσεις, Παραστάσεις, Αναπαραστάσεις, Αποστάσεις, Περιστάσεις, στάσεις γενικώς & αορίστως .

Ημεροδείκτης διαδρομών

Φεβρουαρίου 2009
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιαν.   Μαρ. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Πόσοι στέκονται στις «στάσεις» τώρα. Και δεν περιμένουν το λεωφορείο:

eXTReMe Tracker <!-- var EXlogin='ktkouk' // Login var EXvsrv='s10' // VServer EXs=screen;EXw=EXs.width;navigator.appName!="Netscape"? EXb=EXs.colorDepth:EXb=EXs.pixelDepth;EXsrc="src"; navigator.javaEnabled()==1?EXjv="y":EXjv="n"; EXd=document;EXw?"":EXw="na";EXb?"":EXb="na"; EXd.write("");//-->

Αρέσει σε %d bloggers: