31
Δεκ.
08

ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ΤΩΝ ΜΟΝΤΕΡΝΩΝ (από τον MONET στον YVES KLEIN)

 

Τελευταία μέρα του χρόνου και είπα να το «παίξω» για μερικές ώρες πρωθυπουργός: ενώ ο κόσμος καίγεται αυτός… στην κοσμάρα του.

Κατέβηκα, λοιπόν, στο κέντρο της Αθήνας για να επισκεφτώ την έκθεση των «Μοντέρνων» στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη.

Πενήντα περίπου καλλιτέχνες (κυρίως ζωγράφοι αλλά και γλύπτες), από τους κορυφαίους της Ευρωπαϊκής πρωτοπορίας με έργα τους φτιαγμένα από το 1907 έως το 1971 (αν συγκράτησα καλά τις χρονολογίες) που ξεπερνούν ό,τι μέχρι τις αρχές του προηγούμενου αιώνα θεωρούνταν αισθητικά επιβεβλημένο και συντάσσονται (ή εντάσσονται) με τον δικό τους τρόπο υπέρ της νεωτερικότητας. Μέσα από τα διάφορα (πολλά) καλλιτεχνικά κινήματα και με τις δικό του ύφος κι άποψη ο καθένας προσπάθησαν και πέτυχαν (στην εποχή τους τουλάχιστον – το κατά πόσο αυτό έχει αλλάξει την πορεία της Τέχνης μένει να αποδειχτεί εκ των πραγμάτων στο μέλλον, είναι μάλλον πολύ νωρίς ακόμα για τον ιστορικό χρόνο) να επιβάλλουν την αυτονομία και αυτοδυναμία του έργου Τέχνης. Το έργο πια είναι αυτό που είναι• αυτόνομο, χωρίς να έχει ανάγκη να μιμείται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τη φύση ή την πραγματικότητα γενικότερα. Κάθε καλλιτέχνης (ή ακόμα και κάθε έργο) ορίζει αυθαίρετα τον αισθητικό κώδικα του και ίσως η μόνη οφειλόμενη συνέπεια είναι η συνέπεια με τον εαυτό του.

Ενδεικτικά αναφέρω ονόματα καλλιτεχνών μιας και δεν έχει νόημα οποιασδήποτε μορφής περαιτέρω σημείωση:  Claude Monet, Pablo Picasso, Victor Brauner, Max Ernst, Julio Gonzalez,  Lucio Fontana, Josef Albers, Jean Arp, Alexander Calder, Fernard Leger, Francis Picabia, Jean Dubuffet, André Masson, Juan Miro, Yves Klein, Marcial Raysse, Erro κα.

Το στήσιμο της έκθεσης τυπικό, κατά κίνημα, έτσι όπως μάλλον έπρεπε να είναι, δηλαδή χωρίς ανατροπές και εκπλήξεις που θα ενείχαν τον κίνδυνο να προκαλέσουν σύγχυση λόγω της πληθώρας καλλιτεχνών και των κινημάτων:  Ντανταισμός, Σουρεαλισμός, Κυβισμός, Άμορφη τέχνη,  Λυρική αφαίρεση, Νεορεαλισμός, Αφηγηματική απεικόνιση.

 

Η έκθεση θα είναι εκεί έως τις 22 Φεβρουαρίου και θα είναι κρίμα να την χάσει ο οποιοσδήποτε.

Advertisements

5 Responses to “ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ΤΩΝ ΜΟΝΤΕΡΝΩΝ (από τον MONET στον YVES KLEIN)”


  1. Ιανουαρίου 3, 2009 στο 8:35 μμ

    Και τώρα το σχόλιο:
    Καλά όλ΄αυτά και – δυστυχώς – θα τη χάσω την έκθεση αλλά διαβάζοντας το κείμενό σου μου γεννήθηκε μια απορία.
    Ως πότε θα τους λέμε μοντέρνους όλους αυτούς;
    Αφού πια δεν είναι.
    Πότε θα γίνουν κλασικοι;
    Μπήκαμε πλέον στο 2009 (νομίζω)
    Αυτά.
    Και πάλι
    ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

  2. Ιανουαρίου 3, 2009 στο 10:32 μμ

    ΑΜΗΝ…!

    Επί του σχολίου:
    Ο Μοντερνισμός ως κίνημα καλλιτεχνικό και όχι μόνο ξεκίνησε κάπου στα μέσα του 19ου αιώνα και τελείωσε (τελείωσε;) ένας θεός ξέρει πότε. Άλλοι λένε κάπου στη δεκαετία του 20 άλλοι (νομίζω οι περισσότεροι) στο τέλος περίπου της δεκαετίας του 60. Στηριζόταν στην αμφισβήτηση των παραδοσιακών αρχών στην τέχνη, τη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία, την αρχιτεκτονική κτλ. και στην προσπάθεια διατύπωσης νέας πρότασης. Νομίζω ότι ήταν η κατάληξη (;) της νεωτερικότητας (αλλά αυτά είναι για τους μορφωμένοι ανθρώποι). Μετά το 70 έχουμε περάσει στον μεταμοντερνισμό με διάφορα καλλιτεχνικά κινήματα όπως η εννοιολογική τέχνη που μάλλον είναι και το κυρίαρχο.

    Τελικά, ενώ όλοι (κι εγώ μαζί) λέμε μοντέρνο το σύγχρονο, οι δύο αυτοί όροι είναι διαφορετικοί. Το μοντέρνο έχει να κάνει με συγκεκριμένη περίοδο (που έχει τελειώσει), ενώ το σύγχρονο με ό,τι συμβαίνει στις μέρες μας, το επίκαιρο.

    …όσο για το πότε θα θεωρηθούν κλασικοί οι «μοντέρνοι», φοβάμαι ότι εγώ που έχω ασθενή κράση δεν θα το προλάβω. Εσύ, που αν και γηραιότερος (μην ξεχνιόμαστε) σε κόβω να ζήσεις καμιά 300 χρόνια ακόμα, ίσως προλάβεις. Το λέω αυτό γιατί μου ήρθε στο μυαλό η απάντηση του γ.γ του Κ.Κ.Κίνας όταν τον ρώτησαν, το 1989, την άποψή του για τη Γαλλική επανάσταση, με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων. Είπε λοιπόν ο γ.γ. ότι είναι πολύ νωρίς (σε ιστορικό χρόνο) για να κρίνουμε.

    Αυτή είναι η μοίρα υμών και ημών (των επαναστατών).

  3. Ιανουαρίου 3, 2009 στο 11:39 μμ

    Αγαπημένε σύντεχνε,

    Μακάρι το 2009 να είναι όπως θα ονειρευόσουνα την τέλεια χρονιά.
    (Να σε αφήσουν επιτέλους απερίσπαστο στο έργο σου -και στο εργαστήριό σου- τα διάφορα Λούβρα και ΜΟΜΑ να δημιουργήσεις. Αμάν πια αυτοί οι διευθυντές μουσείων, γίνονται κολλιτσίδες…)

    Υγεία για σένα και την οικογένειά σου.

  4. Ιανουαρίου 6, 2009 στο 6:26 μμ

    Καλά όλ΄αυτά αλλά το «σύγχρονο» του 1990 πχ, για πόσες δεκαετίες θα είναι σύγχρονο;
    Θέλω να πω πως οι ιστορικοί ίσως θα έπρεπε να κάνουν ένα ιστορικό συνέδριο περί ιστορίας τέχνης να ξαναορίσουν μερικά πράγματα.
    Αλλά αυτό δεν είναι δική μας δουλειά.
    Δεν εγνώριζα τη ρήση του σοφού γ. γραμματέως.
    Καταλαβαίνεις το χάσμα πολιτισμών μεταξύ ανατολής και δύσης, διότι ο γ.γ. δεν απάντησε ως κομουνιστής αλλά μάλλον ως βουδιστής του Ζεν.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Blog Stats

  • 164,885 hits

…Στάσεις

Αντιστάσεις, Ενστάσεις, Διαστάσεις, Καταστάσεις, Παραστάσεις, Αναπαραστάσεις, Αποστάσεις, Περιστάσεις, στάσεις γενικώς & αορίστως .

Ημεροδείκτης διαδρομών

Δεκέμβριος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Νοέ.   Ιαν. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Πόσοι στέκονται στις «στάσεις» τώρα. Και δεν περιμένουν το λεωφορείο:

eXTReMe Tracker <!-- var EXlogin='ktkouk' // Login var EXvsrv='s10' // VServer EXs=screen;EXw=EXs.width;navigator.appName!="Netscape"? EXb=EXs.colorDepth:EXb=EXs.pixelDepth;EXsrc="src"; navigator.javaEnabled()==1?EXjv="y":EXjv="n"; EXd=document;EXw?"":EXw="na";EXb?"":EXb="na"; EXd.write("");//-->

Αρέσει σε %d bloggers: