29
Απρ.
08

ΕΥΡΥΔΙΚΗ ΚΑΛΛΙΜΑΧΟΥ

Όπως έγραψα στο προηγούμενο σημείωμα στον ΑΣΤΡΟΛΑΒΟ στη Δεξαμενή εκθέτει και η Ευρυδίκη Καλλιμάχου. Τίτλος της έκθεσής της «Τόπος-Εαυτός».

Μεγάλοι καμβάδες, κυρίως. Ένα ανοιχτόχρωμο συνήθως υπόστρωμα, που μπορεί να αποτελείται από διάφορες αποχρώσεις, χωρίζοντας τον πίνακα σε παραλληλόγραμμες επιφάνειες. Έπειτα η καλλιτέχνης περνάει μια πολύ αραιή πινελιά με κάποιο σκούρο χρώμα στο επάνω μέρος του καμβά και το αφήνει να «τρέξει», να διατρέξει όλη την επιφάνεια του έργου. Τέλος επεμβαίνει, όπου κρίνει, με λίγη πάστα εδώ, λίγη πάστα εκεί. Αυτός είναι, εν συντομία, ο ζωγραφικός κόσμος στον οποίο μας προσκαλεί να συμμετάσχουμε η Ε.Κ.

Λόγω του τίτλου της έκθεσης υπέθεσα ότι το ανοιχτό υπόστρωμα απεικονίζει αφαιρετικώ τω τρόπω (άλα της και δοτική!) κάποιους τόπους. Σε μια δεύτερη επίσκεψή μου στην γκαλερί (περνούσα απ’ έξω και ξαναμπήκα) έμαθα ότι η Καλλιμάχου κατάγεται από την Κύπρο. Οπότε και ο διαχωρισμός του τοπίου σε ζώνες είναι πλέον ευεξήγητος (στο θολωμένο κατά τ’ άλλα μυαλό μου). Οι διαφανείς γραμμές που διατρέχουν κάθετα τους καμβάδες, ίσως είναι η επέμβαση του βλέμματος, ο εαυτός, πίσω από τις βλεφαρίδες. Η τυχαία, δηλαδή, θέση από την οποία παρατηρούμε ένα τοπίο που το καθιστά μοναδικό (για εμάς) αφού οποιοσδήποτε άλλος, ακόμα κι αν βρίσκεται ακριβώς δίπλα μας, το βλέπει (ελαφρώς) διαφοροποιημένο. Δεν συζητάμε, ασφαλώς, ότι αν κάποιος το δει μια άλλη μέρα –ή μια άλλη ώρα της ίδιας ημέρας- με διαφορετικό φως, θα προσλάβει μια εντελώς διαφορετική εικόνα. Κι ωστόσο όλοι (οι θεατές του τοπίου) έχουμε την αίσθηση ότι είδαμε ακριβώς την ίδια εικόνα. Με αυτές τις λεπταίσθητες διαφορές νομίζω ότι προσπαθεί να «παίξει» η Ευρυδίκη Καλλιμάχου.

Είναι σίγουρα ενδιαφέρον το «παιχνίδι» της ζωγράφου και πάντως ως αφορμή για αισθητικής τάξης συνειρμικές διαδρομές επαρκής.

Advertisements

4 Responses to “ΕΥΡΥΔΙΚΗ ΚΑΛΛΙΜΑΧΟΥ”


  1. Απρίλιος 29, 2008 στο 3:30 μμ

    Στην ιστοσελίδα του Αστρολάβου είδα και 3 πίνακες της Καλλιμάχου.
    ΔΕΝ ΜΟΥ ΛΕΝΕ ΑΠΟΛΥΤΩς ΤΙΠΟΤΑ!
    Γραφει εκεί :»Τη στιγμή που δρω αυθόρμητα πάνω στο τελάρο αισθάνομαι ότι οικοδομώ και ανακαλύπτω τον εαυτό μου. Με την αφαίρεση μπόρεσα να απαλλαγώ από τα περιττά στοιχεία και να ασχοληθώ με την ουσία του προβλήματος, που θα το χαρακτήριζα ως εκείνο του ορίου δύο διαφορετικών τόπων και της επιθυμίας μου για την ελεύθερη προσβασιμότητά σε αυτούς»
    Κι εγω ανακαλύπτω τον εαυτό μου όταν δρω αυθόρμητα σ΄ένα καφάσι μπίρες αλλά δεν εκθέτω τα … καυσαέρια, ως έργο τέχνης.
    Η τέχνη ως αυτοψυχαναλυτική διαδικασία έχει σίγουρα μια αξία αλλά για τον εαυτό μας
    Δεν με αφορούν κυρία μου τα υπαρξιακά σου προβλήματα παρ΄εκτός αν τα μετουσιώσεις σε υψηλή τέχνη.
    Το να χωρ’ιζεις τον καμβά στα τρία και να να τον πιτσιλίζεις με χρώματα με αφήνει αδιάφορο.
    Το να γραφεις μετά ανοησίες για να δώσεις αξία στο παιχνιδάκι σου, με εξοργίζει.
    Το να πουλιούνται πανάκριβα και να αγοράζονται τέτοια τραπεζομάντηλα, μου προκαλεί κατάθλιψη
    και την πληρωνουν τα καφάσια!

  2. Απρίλιος 29, 2008 στο 3:32 μμ

    Υ.Γ. Ξέρω κάτι μπογιατζίδες απο την Συρία, που φτιάχνουν πολύ καλύτερα εφέ στους τοίχους. (σε καφετέριες , μπαρ κλπ) και δεν δικαιολογούνται γι΄αυτο.

  3. Απρίλιος 30, 2008 στο 7:31 πμ

    Σε γενικές γραμμές δεν διαφωνώ μαζί σου. Όμως έχω κάποιες ενστάσεις. Κατ’ αρχήν οι πίνακες που επέλεξε ο ιστολόγος της γκαλερί δεν είναι αντιπροσωπευτικές του κύριου όγκου της δουλειάς της Καλλιμάχου. ΟΙ περισσότεροι ήταν όπως τους περιέγραψα, δηλαδή φαντάσου κάτι σαν έγχρωμα barcode. Οι κάθετες σκούρες γραμμές καταλάμβαναν ολόκληρο τον πίνακα κατά μήκος. Αυτό ίσως και να μην έχει σημασία. Από την άλλη ο καλλιτέχνης καταθέτει την άποψή του κι από κει και πέρα το φιλότεχνο κοινό αποφασίζει αν το αποτέλεσμα του «λέει» κάτι ή όχι. (Βέβαια για το φιλότεχνο κοινό τα έχουμε ξαναπεί, με αφορμή εκείνον τον κακόμοιρο σκύλο). Τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουν οι υπεύθυνοι των χώρων για το ποιους καλλιτέχνες θα φιλοξενήσουν/παρουσιάσουν είναι ένα άλλο πολύ ωραίο θέμα συζήτησης, που θα την κάνουμε κάποτε, αλλά, δεν είναι της παρούσης. Ακόμα και η «επένδυση» των εικαστικών έργων με βαρύγδουπα τσιτάτα και διατυπώσεις που φέρνουν πονοκέφαλο είναι δικαίωμα των καλλιτεχνών και των επιμελητών. Δικαίωμα ωστόσο δικό μας να δίνουμε, ή να μην δίνουμε, σημασία. Προφανώς έχεις καταλάβει τη θέση μου επί του θέματος.

  4. Απρίλιος 30, 2008 στο 12:38 μμ

    Aπ΄όταν ο Καντίνσκυ θεωριτικοποίησε την αφηρημένη τέχνη έχει κυλήσει πολύ νερό στ΄αυλάκι.
    Δικαίωμα των καλλιτεχνών είναι να κάνουν τέχνη κι αν έχουν τις ανησυχίες ενός Καντίνσκυ ας γράψουν και καμιά θεωρία.
    Όλα τ΄άλλα γίνονται για το εμπόριο. Όταν η μαντάμ Σουσού δωσει 10.000 για να αγοράσει έναν κόκκινο καμβά με μια κουτσουλιά στη μέση, πρέπει να ΄χει και ένα χαρτί να δικαιολογήσει τη μ… της.
    Τα δικαιώματα των εμπόρων και οι μέθοδοί τους είναι που μ΄ενοχλούν και αυτές όι μέθοδοι αφορούν όλους γιατί κάπως έτσι φτηναίνει το πράμα.
    Και στη ζωγραφική και στο τραγούδι και στο σινεμά, παντού.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Blog Stats

  • 164,043 hits

…Στάσεις

Αντιστάσεις, Ενστάσεις, Διαστάσεις, Καταστάσεις, Παραστάσεις, Αναπαραστάσεις, Αποστάσεις, Περιστάσεις, στάσεις γενικώς & αορίστως .

Ημεροδείκτης διαδρομών

Απρίλιος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Μαρ.   Μάι. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Πόσοι στέκονται στις «στάσεις» τώρα. Και δεν περιμένουν το λεωφορείο:

eXTReMe Tracker <!-- var EXlogin='ktkouk' // Login var EXvsrv='s10' // VServer EXs=screen;EXw=EXs.width;navigator.appName!="Netscape"? EXb=EXs.colorDepth:EXb=EXs.pixelDepth;EXsrc="src"; navigator.javaEnabled()==1?EXjv="y":EXjv="n"; EXd=document;EXw?"":EXw="na";EXb?"":EXb="na"; EXd.write("");//-->

Αρέσει σε %d bloggers: