05
Απρ.
08

ΣΕΛΕΣΤ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑΔΗ

Στην αίθουσα Τέχνης ΝΕΕΣ ΜΟΡΦΕΣ, παρουσιάζεται αναδρομική έκθεση της Σελέστ Πολυχρονιάδη (1904-1985). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12/4/08 και όποιος τη χάσει, θα χάσει.

Ντρέπομαι (λίγο) που ομολογώ ότι δεν γνώριζα την Σ.Π. και το έργο της. Αλλά φαντάζομαι ότι δεν είμαι (ήμουν) μόνος σε αυτήν την ερημιά της φλύαρης πολυκοσμίας που (σαν από αυτοάμυνα της μετριότητας) αποκρύβει τα ουσιαστικά προς δόξα των επουσιωδών.

Νταλί, Καντίνσκι, Ντε Κίρικο αλλά και επιρροές από Παρθένη (και αυτά προφανώς είναι μόνο όσα μπόρεσε να δει το απαίδευτο μάτι μου) σε ένα μείγμα εκρηκτικό. Σουρεαλισμός δίπλα σε προσωπογραφίες / ψυχογραφήματα σχεδόν ρεαλιστικά. Αυτοσχέδιοι μηχανισμοί χωρίς μηχανικό αίτιο και αποτέλεσμα, είδωλα και συνθέσεις αφαιρετικές και ρομαντικές με την έννοια ότι έσπρωχναν το βλέμμα (και το πνεύμα) μακριά στο βάθος του πίνακα ή έξω από αυτόν. Πολύπλοκες συνθέσεις (που μόνο η σταθερή πινελιά αφήνει την υποψία προσχεδίου) αυτόματης γραφής. Με την έννοια της αυτόματης γραφής κατά την έμπνευση και όχι κατά την εκτέλεση των έργων που ήταν άρτια. Εξάλλου, νομίζω, (αλλά όπως πάντα μπορεί να κάνω και λάθος) στη ζωγραφική η αυτόματη γραφή έχει έννοια κυριολεκτική μόνο στον απόλυτο και αυθόρμητο εξπρεσιονισμό. Και πάλι συζητιέται το θέμα.

Λάδια, μελάνια, μολύβια, ακουαρέλες. Απ’ όλα. Είτε μόνα τους είτε ανάμεικτα πάνω σε κάποια έργα λες και οι, απ’ όλα τα μήκη και πλάτη του εικαστικού ορίζοντα, επιρροές της έπρεπε/ήθελε να καταγραφούν όχι μόνο στα θέματα, τις μορφές και τις φόρμες της αλλά και στη χρήση των υλικών της.

Advertisements

6 Responses to “ΣΕΛΕΣΤ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑΔΗ”


  1. 1 φαίδρα φις
    Απρίλιος 5, 2008 στο 8:19 μμ

    σίγουρα δεν είστε ο μόνος γι’αυτό μη σας πιάνουν οι ντροπές…
    οι ζωγράφοι που αναφέρατε πάντως ως επιρροές της δεν είναι από τους αγαπημένους μου αλλά αυτό δε σημαίνει κάτι…

    καλό βράδυ

  2. Απρίλιος 5, 2008 στο 9:08 μμ

    Αγαπητή Φαίδρα,
    ούτε εγώ κόβω φλέβες για τους συγκεκριμένους καλούς συναδέλφους. Αυτό βέβαια, όπως σωστά επισημαίνετε, δεν σημαίνει κάτι. Ωστόσο δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς (και υποθέτω ούτε κι εσείς) το ιδιοφυές της διάνοιάς τους και την απαράμιλλη τεχνική του καθενός ξεχωριστά. Ο Καντίνσκι ειδικότερα, εκτός από σπουδαίος ζωγράφος ήταν και κορυφαίος θεωρητικός της Τέχνης.
    Πάντως το ενδιαφέρον στην Πολυχρονιάδη είναι ότι δεν ακολούθησε μια μανιέρα. Φαίνεται να μην μπορούσε να «αράξει» στα κατακτημένα (από μέρους της) καλλιτεχνικά λιμάνια και ότι έψαχνε μονίμως χάρτες και δρόμους για να μπαρκάρει προς νέες κατακτήσεις. Ε, αυτό, όπως και να το κάνουμε, είναι γοητευτικό.

    Καλό σας Σαββατόβραδο.

  3. 3 φαίδρα φις
    Απρίλιος 5, 2008 στο 10:10 μμ

    ω,ναι,το να διερευνάς κάτι καινούριο είναι βέβαια γοητευτικό και συναρπαστικό,
    δεν μπορώ ν’αρνηθώ τίποτα απ’όσα λέτε,
    ο Καντίνσκι μου αρέσει,τον ξεχωρίζω από τους υπόλοιπους,ο Νταλί μου άρεσε κάποτε ειδικά στο σπελμπάουντ του Χίτσκοκ που φιλοτέχνησε τη σκηνή του ονείρου,αν το έχετε δει,
    μετά τον έβλεπα παντού και τον βαρέθηκα,

    σας φιλώ
    καλό Σαββατόβραδο κι από μένα
    να πάρετε στην κόρη σας και το «η Πουπού και η Καρλότα»
    θα ξετρελαθεί,να της δώσετε κι ένα φιλάκι από μένα

  4. Απρίλιος 6, 2008 στο 1:39 μμ

    Ευχαριστούμε αμφότεροι.
    Και ανταποδίδουμε ! (αμφότεροι, εννοείται)

  5. Απρίλιος 8, 2008 στο 12:50 πμ

    Οι «4» που αναφέρεις είναι σταθμοί στην ιστορία της τέχνης , ο καθένας για διαφορετικούς λόγους.
    Η σκηνή του ονείρου στην ταινία του Χίτσκοκ που αναφέρει η φαίδρα εείναι πράγματι εκπληκτική ακόμα και για τα σημερινά δεδομένα που τα οπτικά εφέ είναι τόσο εξελιγμένα. Η περίπτωση όμως του Νταλί είναι κα λίγο αμαρτωλή ιστορία.
    Ο Καντίνσκυ δεν μ΄αρέσει. Έχω κανει προσπάθειες αλλά…δεν μ΄αρρέσει. Κατανοώ τος θεωρητικούς προβληματισμούς του και αναγνωρίζω την τεράστια προσφορά του αλλά …δεν μ΄αρέσει.
    Παρόλάυτά ήταν και είναι το …φωτεινό μου παράδειγμα διότι κι εγώ γύρω στα 30 αποφάσισα να τα παρατήσω όλα και να ασχοληθώ μόνο με τη ζωγραφική.
    Για τους επόμενους δύο Έλληνες ζωγράφους…τι να πει κανείς!
    Θεριά.
    Και τώρα η αμαρτία μου κι εμένα.
    Πρώτη φορά ακούω το όνομα Σελέστ Πολυχρονιάδη!
    Πέρα απο αυτή την έκθεση – που δεν υπάρχει πεερίπτωση να τη δω- υπάρχουν βιβλία γι΄αυτή; Ξέρεις κάτι; Διότι μου κινησες το ενδιαφέρον μ΄αυτά που γράφεις.

  6. Απρίλιος 8, 2008 στο 7:58 πμ

    Δυστυχώς δεν έχω ιδέα για το τι μπορεί να υπάρχει σχετικά με την Πολυχρονιάδη στη βιβλιογραφία. Και ούτε υπήρχε ένας κατάλογος στην έκθεση να μπορέσω να σου στείλω καμιά φωτογραφία. Αν όμως πέσει κάτι στην αντίληψή μου θα φροντίσω να σε ενημερώσω, μιας και, έτσι κι αλλιώς, με ενδιαφέρει κι εμένα να μάθω και να δω περισσότερα.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Blog Stats

  • 164,043 hits

…Στάσεις

Αντιστάσεις, Ενστάσεις, Διαστάσεις, Καταστάσεις, Παραστάσεις, Αναπαραστάσεις, Αποστάσεις, Περιστάσεις, στάσεις γενικώς & αορίστως .

Ημεροδείκτης διαδρομών

Απρίλιος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Μαρ.   Μάι. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Πόσοι στέκονται στις «στάσεις» τώρα. Και δεν περιμένουν το λεωφορείο:

eXTReMe Tracker <!-- var EXlogin='ktkouk' // Login var EXvsrv='s10' // VServer EXs=screen;EXw=EXs.width;navigator.appName!="Netscape"? EXb=EXs.colorDepth:EXb=EXs.pixelDepth;EXsrc="src"; navigator.javaEnabled()==1?EXjv="y":EXjv="n"; EXd=document;EXw?"":EXw="na";EXb?"":EXb="na"; EXd.write("");//-->

Αρέσει σε %d bloggers: