10
Μαρ.
08

ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΚΡΗΣ (ο άνθρωπος που χάιδευε τους καμβάδες)

Στην αίθουσα Γ.Ιακωβίδης του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου της Αθήνας εξέθεσε ο Πέτρος Μακρής την τελευταία δουλειά του με διπλό τίτλο: Εβίβα Ρεμπέτες – Viva el Tango.

Το Σάββατο το μεσημέρι (γύρω στη μία) βρέθηκα μέσα στο σχεδόν άδειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου της Αθήνας, προκειμένου να δω την έκθεση του Πέτρου Μακρή. Την προτελευταία μέρα της έκθεσης. Ανέβηκα στην στριφογυριστή σκάλα, και προχώρησα στον σκοτεινό διάδρομο του πρώτου ορόφου μέχρι την πόρτα με τη χρυσή ταμπέλα που έγραφε: «Αίθουσα Γεώργιος Ιακωβίδης». Κλειδωμένη. Κρίμα, σκέφτηκα. Γύρισα να φύγω. Ένας 60αρης κύριος ( άντε 65) εμφανίστηκε από τη μεριά της σκάλας να έρχεται προς το μέρος μου. «Θέλετε κάτι;» με ρώτησε. Του είπα ότι είχα έρθει για την έκθεση. Έβγαλε από την τσέπη κάτι κλειδιά, ξεκλείδωσε την πόρτα και σήκωσε κάτι διακόπτες ρεύματος που υπήρχαν ακριβώς δίπλα. «Μα δεν…» προσπάθησα να φανώ ευγενικός αλλά ήδη με είχε προσπεράσει, ήταν εντός και με ένα νεύμα με προσκαλούσε και μένα.. Εν ολίγοις, ήταν ο ίδιος ο Π.Μακρής που είχε ξεχάσει την τσάντα του και γύρισε να την πάρει. Μου είπε ότι μπορούσα να δω την έκθεση με την ησυχία μου, ότι δεν είχα λόγο να βιάζομαι.

Περιηγήθηκα την έκθεση μαζί του. Καμιά πενηνταριά πίνακες μικρών και μεσαίων διαστάσεων κυρίως λάδια αλλά και ακουαρέλες και τέμπερες. Ρεμπέτικα και Τάνγκο θέματα, ανάμεικτα. Σε πολλούς πίνακες μου εξηγούσε το σκεπτικό της σύνθεσης και ενώ μιλούσε περνούσε το χέρι του πάνω από την ζωγραφισμένη επιφάνεια με ένα χάδι σχεδόν ερωτικό. Του το είπα στο τέλος της περιήγησης ότι αυτό μου έκανε εντύπωση. Μου απάντησε ότι ήμουν ο πρώτος, όλα αυτά τα χρόνια που ζωγραφίζει, που το επισήμανε και ότι και ο ίδιος δεν ήταν σε θέση να πει γιατί ακριβώς το κάνει. «Ίσως» είπε «να είναι κάτι σαν την υπογραφή και τη λέξη τυπωθήτω που έβαζαν παλιά οι συγγραφείς στα χειρόγραφά τους όταν ήταν έτοιμα για εκτύπωση». Κι όμως εμένα μου έμεινε η εντύπωση πως ήταν κάποιο τρυφερό μυστικό κρυμμένο πίσω από αυτό το χάδι.

Η κουβέντα , καθώς τριγυρίζαμε ανάμεσα στα ενσταντανέ μιας άλλης εποχής ξέφυγε από τη ζωγραφική και περιστράφηκε γύρω από την κοινή μας αγάπη, το Ρεμπέτικο. Μου είπε για την συσχέτιση, κοινωνιολογική και μουσικολογική, των ρεμπέτικων με τα τάνγκο, τα πορτογαλέζικα φάντος και τα αμερικάνικα μπλουζ. Είπαμε για τους αγαπημένους μας συνθέτες αλλά και γενικότερα για την εποχή που γέννησε αυτά τα ήδη μουσικής. Η Τέχνη του, τελικά, επιτέλεσε τον σκοπό της, την επικοινωνία δηλαδή ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή, κυριολεκτικά.

Αντί για τη δική μου γνώμη θα αντιγράψω τη γνώμη δύο άλλων από ένα τρίπτυχο φυλλάδιο που μου έδωσε ο Π.Μ.

«…και να, σήμερα, στους φιλόξενους τοίχους τους φορτωμένους από οδυνηρές μνήμες εκατό χρόνων, οι ζωγραφιές του Πέτρου Μακρή έρχονται να ζωντανέψουν τους πεθαμένους τοίχους και τους νεκρούς μπουζουξήδες, τους ρεμπέτες και τα τοπία τα ελληνικά και, ας το πω, τη μοίρα του τόπου μας, ειδομένη μέσα από τα μάτια και την ψυχή ενός αθώου, γιατί αθώος είναι ο ζωγράφος των τοίχων, των καϊκιών και της θάλασσας, των παλιών μύλων και των γυμνών δέντρων» (αναφορά σε παλαιότερες δουλειές του Π.Μ) «Σε χαιρετώ λοιπόν, Πέτρο Μακρή και σε ευχαριστώ, γιατί ξεφυλλίζοντας τα χαρτιά και τις μνήμες σου, ξανάζησα και τις δικές μου μνήμες, που δεν είναι άλλες, από εκείνες του κάθε Έλληνα, του συμπατριώτη, του αδελφού μας.»

Νίκος Κούνδουρος (σκηνοθέτης)

Και για επίλογο, τον επίλογο του κειμένου του Γ.Ι.Κοντογιάννη (Δημοσιογράφου και εκδότη του περιοδικού Λαϊκό τραγούδι):

«Καθώς, όταν βλέπω τα έργα του, είναι σαν να ακούω αγαπημένα λαϊκά τραγούδια, χαιρετίζω την ωραία προσπάθειά του, με μια συνηθισμένη, αλλά και ουσιαστική για τους λαϊκούς μουσικούς έκφραση: ‘Γεια σου, Πέτρο, με τις πενιές σου’!»

Advertisements

0 Responses to “ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΚΡΗΣ (ο άνθρωπος που χάιδευε τους καμβάδες)”



  1. Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Blog Stats

  • 163,221 hits

…Στάσεις

Αντιστάσεις, Ενστάσεις, Διαστάσεις, Καταστάσεις, Παραστάσεις, Αναπαραστάσεις, Αποστάσεις, Περιστάσεις, στάσεις γενικώς & αορίστως .

Ημεροδείκτης διαδρομών

Μαρτίου 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Φεβ.   Απρ. »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Πόσοι στέκονται στις «στάσεις» τώρα. Και δεν περιμένουν το λεωφορείο:

eXTReMe Tracker <!-- var EXlogin='ktkouk' // Login var EXvsrv='s10' // VServer EXs=screen;EXw=EXs.width;navigator.appName!="Netscape"? EXb=EXs.colorDepth:EXb=EXs.pixelDepth;EXsrc="src"; navigator.javaEnabled()==1?EXjv="y":EXjv="n"; EXd=document;EXw?"":EXw="na";EXb?"":EXb="na"; EXd.write("");//-->

Αρέσει σε %d bloggers: